субота, 22 липня 2017 р.

КЗ «Маловодянська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Долинської районної ради»





Тихо осінь ходить селом


Конспект уроку з
української мови у
 у 5 класі
підготувала Негрун І.Г.











Мета: ознайомити учнів із творчістю Василя Сухомлинського, вчити школярів спостерігати за сезонними змінами в природі, складати казки, оповідання, вірші на основі безпосередніх вражень від побаченого та прочитаного, активізувати уяву дітей, збагачувати їх словниковий запас образною лексикою, прилучати їх до фольклору.
Хід уроку
Учитель. Сьогодні урок не за шкільними партами, а  у шкільному парку на пеньках, і будемо подорожувати по незвичайній казковій країні. Двері в казку нам відкриє невідома чарівниця. Хто вона? Відгадайте.
Прийшла діва золота,
Дощ на крилах принесла.
Господиня урожаю.
А грибів в лісах – без краю.
Листя жовте з кожним кроком.
Ну яка це пора року?  
                                                     О. Чорнобривець.
Легкий туман із річки вийшов
І впав на скошену долину.
Не запитала тиша в тиші,
Чи він розвіятись повинен.
Не запитала тиша в тиші,
І не сказали травам квіти,
Що цей туман із річки вийшов,
Щоби поплакати за літом.
                                                         Г. Чубач
- Так, це осінь. А які вірші про осінь ви знаєте?
- Який з осінніх місяців вам найбільше подобається? Чому?
- Мені найбільше подобається місяць вересень. Послухайте загадку про вересень.
У південний край землі
Відлітають журавлі,
Знов лункий шкільний дзвінок
Нас покликав на урок
Як цей місяць звати?
Прошу відгадати.
-         Відчиняє двері осені вересень. Кажуть, він красне літо проводжає, золоту осінь зустрічає. А хто з вас знає, чому цей місяць має таку назву?
-         Відомі й такі поетичні імена вересня: вечір року, первісток осені.
-         Вересень багатий на врожай овочів і фруктів. Та не тільки ...
-         У вересні день народження відомого педагога, нашого земляка В.О. Сухомлинського. Що ви про нього знаєте?
-         Народився він у селі Василівка на Полтавщині. Ріс жвавим, допитливим хлопчиком, любив малювати. Навчався гарно, мав чудову пам'ять. А в школу приходив раніше і допомагав товаришам виконувати завдання з математики.
-         Після школи навчався у педагогічному інституті у місті Кременчук. У школі пропрацював 35 років: був учителем, директором школи. Написав майже 1500 творів для дітей. Був великим педагогом та письменником.
-         В. Сухомлинський написав дуже багато збірок. Ось вони:

 

-         Які твори ви прочитали? Чим вони вам сподобалися?
-         У Василя Олесандровича дуже багато казок та оповідань про осінь. Ось одне з них. «Тихий осінній день. У яблуневому саду літають джмелі. Вони прилетіли до яблука, що впало з дерева і лежить на землі. З яблука тече солодкий сік. Обліпили яблуко джмелі.
Зайшло сонце. А  в саду яблука пахнуть сонцем. Раптом з яблуні  на  землю впало яблуко – гуп... Пролетів сполоханий птах.
   Уже й місяць виплив на небо, а яблука пахнуть гарячим сонцем.»
-         Подивіться, хтось ходить нашим садом.(Заздалегідь підготовлений учень грає роль вересня).
-         Подобається він вам? Чим? Яким ви уявляєте хлопчика-вересня? Опишіть його.(Діти складають кілька речень і записують у чернетках).
-         Давайте спробуємо скласти казку про вересень. З ким він міг би зустрітися у нашому парку?(З літом). Про що б він запитав у літа? Яким воно було? Чим би ще поцікавився вересень у літа?(Чи зібрано врожай у полі?)
-         Складіть діалог і запишіть у чернетках.
-         Діти, а ви помітили, як підкрався до вересня інший осінній місяць? Який? Кому подобається цей місяць? Чим?Спробуйте описати його. Запишіть свій опис у чернетках.
-         Ось поезія про жовтень:
Лісами жовтень сам іде,
Ще й у сопілочку гуде –
У різьблену, калинову:
-         Чи птахи всі полинули?
Чи до зими готові
Дерева і звірята? –
Це жовтню-лісникові
Усе потрібно знати.
                                                                             І. Коломієць
- Чому осінь називають золотою?
- Який з осінніх кольорів нагадує золото? Якого кольору листочки восени ( жовто-зелені, лимонні, мідні, руді, багряні...) Допишіть у чернетках кольори та відтінки кольорів осені.
До учнів завітала дівчинка-осінь з кошиком, у якому осінні квіти, ягоди горобини, шипини, калина, журавлина.
           -  Подобається вам така чарівниця? Щоб ви ще додали до її вбрання?
       - А я б додала до різнобарвних айстр ще й чорнобривців. Їх дуже багато на нашому шкільному подвір’ї. Що нагадують вам ці кущі жовтогарячих , з темною оторочкою квітів?(Діти записують можливе: крапельки сонця, жовті очка з червоними брівками, ліхтарики).
Запросіть вересень, жовтень та осінь до свого гурту. Запитайте у них, що вас цікавить. Можна навіть погратися з ними. (Діти грають у гру з м’ячем «Їстівне, неїстівне», «Осінні овочі та літні» та ін.)
-         Трохи відпочили? Та не забувайте, що вам треба скласти казку про осінь. Подумали, якою вона буде? Хто головний герой вашого твору? Не забувайте, що в осені є ще один місяць – листопад. Ось як про нього сказано у поезії Т. Коломієць
А славний місяць листопад
Все листя обтрусив підряд,
Замів стежини чисто,
Прикрасив кожне місто.
-         Як би ви одягли хлопчика-листопада? Опишіть. Які питання міг би поставити вересень листопаду?
-         Ходімо у шкільний сад. Гляньте, скільки яблук подарував нам вересень. Пригадуєте, що писав про яблука В. Сухомлинський? Потримайте яблучка. Вони справді пахнуть гарячим сонцем.
-         Запишіть свої враження у чернетки. Я думаю, що кожен з вас уже склав свою казку чи оповідання, треба тільки оформити записи. Бажаю вам успіху!
(Учні, задіяні на уроці, прощаються та йдуть до своїх класів).
-         Чи сподобався вам урок?
-         Що нового дізналися сьогодні?
Домашнє завдання: напишіть казку про осінні дива, намалюйте  до неї малюнок(за бажанням).

      



                                                                                                                                      

Немає коментарів:

Дописати коментар