ХРИСТИЯНСЬКІ
ЦІННОСТІ – ОСНОВА ДУХОВНОСТІ УКРАЇНЦІВ
(виховна година)
Мета: формувати у дітей усвідомлення своєї належності до
життя суспільства, потребу брати участь у його діяльності; дотримуватися
християнських цінностей; прищеплювати
толерантність, уміння зважати на позицію інших; спонукати до осмислення, що
таке духовність; виховувати естетичні вподобання, прагнення примножувати добро.
Обладнання: свічка, Біблія, ІКТ-супровід
ХІД ЗАНЯТТЯ
Вступне
слово вчителя. Перший урок ви повинні зробити впевнено, з добрими
думками, з найкращими побажаннями товаришам. Візьміться за руки і утворіть
коло, привітайте один одного теплими словами.(Діти утворюють коло і, повертаючись до сусіда, говорять слова- побажання. Учитель
тим часом запалює свічку).
Учитель. А зараз скажіть слова-побажання собі, передаючи свічку
по колу. (Діти бережно передають свічку,
говорячи слова самому собі, але разом з тим повертаються до сусіда, щоб
передати свічку: виходить, ніби ці слова вони говорять однокласнику. Свічка
горить протягом усього уроку. Учні сідають на свої місця. Звучать дзвони).
Хай палає свічка, хай палає,
Поєднає нас вона в цей час,
Друзів голоси нехай лунають,
Добре слово хай чарує нас.
Мені приємно бачити, як ви тепло
ставитесь один до одного. Вогонь свічки благодатно подіяв на вас і ви зайшли
дуже теплі, приємні слова один одному. А
коли ви найчастіше бачите вогонь свічки? (У
церкві)
-
А що роблять у
церкві? (Моляться).
-
Що ж таке молитва?(Звернення до Бога).
-
Хтось знає
молитву?( У класі є діти, які ходять до церкви)
Учень. Так, я знаю «Отче наш»(Читає напам’ять). Я послушник
у церкві, ходжу туди у свята та в
неділю, допомагаю батюшці. Я ще знаю молитви, у яких прошу Господа про здоров’я рідних, друзів і усіх людей. Інколи прошу допомоги для
себе. Від молитви багато чого залежить, бо через неї виявляємо Богові наше
довір’я і любов. Батюшка казав, що Господь Бог вислуховує молитви дітей. Під
час молитви ми повинні розмовляти з Богом щиро, не розсіюючись думками,
збираючи усі свої помисли і чуття докупи. Треба молитися за всіх: живих і
померлих, навіть за ворогів. Треба молитися, щоб душа була чистою-чистою.
Учитель. Що ж, на вашу думку, ми називаємо душею? (Діти висловлюються. На дошці спроектовано перший слайд:
« Душа (релігійний словник) – безсмертна, нематеріальна
основа в людині, що становить суть її життя, є джерелом психічних явищ і
відрізняє її від тварин…»
«Душа (лат.апіта)
– це сутність, незалежна від тіла, але на відміну від духу тісно пов’язана з
організмом, з почуттями і прагненнями людини. Для сучасної психології душа – це
носій несвідомого».
«Душа… Людина, згідно Святому Письму, складається з тіла
та душі. Без душі тіло – прах. Душа – творіння Боже. Властивість душі людини –
безсмертя, розумність, воля, дар слова».(Б.
Нечипоров).
В. Сухомлинський сказав: «Соромтеся порожнечі своєї душі»
- Що він мав на увазі, коли говорив ці слова?
- Яких людей ми називаємо бездушними?
(Можливі відповіді дітей. - Коли людина проживає неосмислено, впусту своє життя, нікому не
приносячи користі.
- Якій
здається, що вона любить, а насправді не вміє подарувати любов ні сім’ї, ні
дитині, ні коханому, ні Вітчизні.
- Яка
проживає життя в розмовах про ніщо, яку цікавлять гроші, розваги).
Учитель. А як ви думаєте, чим повинна бути наповнена наша душа? Напишіть на папірці
і прикріпіть у кошику(На дошці
прикріплено вирізаний кошик, діти прикріплюють листочки зі словами: милосердям,
любов’ю до всього, співпереживанням, добротою, щирістю, радістю, любов’ю до
Бога, вірою, надією, терпінням, правдою).
Учитель (зачитує спроектований уривок із
книги А.А. Зінов’єва «Іди на Голгофу»: «Душа…Душа є щось подібне шостому
відчуттю. Якщо ти відчув у собі душу, знай, що тобі долею даний найвищий дар із
усіх мислимих дарів буття. Мати його і є найвище щастя. Бережи цей дар,
зберігай у чистоті, примножуй і збагачуй своїм подальшим життям. Не міняй цей
дар ні на що інше, так як обмін буде не рівним для тебе. Все інше, у порівнянні
з ним, є суєта суєт». Українці – духовно багата нація, які
виконують Божі Заповіді – ці моральні Божі закони, за якими повинен жити кожен
християнин, які є найвірнішим нашим дороговказом. Вони – непорушний фундамент
щастя й ладу. Вони є для людства тим, чим є фундамент для дому, мотор для
машини, повітря для легень, крила для птиці. А щоб вони дали нам щастя,
вдоволення і спокій серця на землі і запевнили вічне щастя, то треба їх знати,
розуміти, дотримуватися щодня все своє життя.
Усе робити треба нам на совість,
По Заповідях жити на землі,
Земне життя – це небезпечна повість,
Яку ми заповняємо день при дні.
Усе мине із плином часу й вітру:
І щастя, й горе, гроші й біднота,
Дорогу в небо вибираймо світлу,
Бо це Христова стежка пресвята.
Учениця. Із десяти Божих Заповідей лише три перші підносяться до прослави і
пошанування Бога. Сім інших Заповідей стоять на сторожі доброзичливих стосунків
між людьми. Пропонуємо коротко ознайомитися із кожною з цих заповідей.(Біля дошки стають дівчатка у білих сукенках,
тримаючи певну Божу Заповідь).
1 учениця. Перша Божа Заповідь повчає нас: «Нехай не буде в тебе інших богів, крім
Мене». Сьогодні проти першої Божої Заповіді люди грішать модерним
ідолопоклонством (надають перевагу не Богові, а якійсь спокусливій матеріальній
речі). Таке новітнє ідолопоклонство практикують навіть і християни, які свідомо
чи несвідомо підпадають під вплив цих «модерних божків»: алкоголю, наркотиків,
токсичних речовин, грошей, а також культу тіла, якому сьогодні люди намагаються
догодити.
2 учениця. Друга Божа Заповідь повчає нас: «Не взивай намарно ім’я Господа Бога твого». Це означає віддавати належну
пошану Божому імені. Гріх зневажати святих, святі речі, святі місця.
3 учениця. Третя Божа Заповідь гласить:»Пам’ятай день святий святкувати». Недільний святковий день було закріплено Декретом 2 Ватиканського Собору «Про святу
літургію».
4 учениця. Четверта Божа Заповідь повчає: «Шануй батька і матір свою, щоб тобі добре
було і щоб ти довго прожив на світі»
Пошануй свого отця і матір скільки можеш,
І добре тобі буде, їх пильнуй,
І довго на землі ти жити зможеш, Бо
батько й мати заступають нам
Святого Бога на землі щоденно.
5 учениця. П’ята Божа Заповідь гласить: «Не вбивай». На світі є дуже
багато вартісних речей, але найдорожча з них – людське життя. Його не можна
купити за жодну ціну. Ісус Христос навчав не вбивати ні фізично, ні морально
навіть своїх ворогів, а молитися за їх прозріння.
6 учениця. Шоста заповідь «Не чужолож» перекликається з дев’ятою «Не пожадай жінки ближнього свого». Шоста і дев’ята Божі Заповіді стоять на сторожі моральної чистоти і
невинності, чистоти нашого серця і вірності у подружньому житті. Адже подружжя
– то Божа установа, в основу якої покладено єдність любові і нерозривність
подружньої присяги.
7 учениця. Сьома Божа Заповідь «Не кради» перегукується із десятою Божою Заповіддю
«Не пожадай нічого того, що є власністю ближнього твого». Від дотримання цих
Заповідей залежить добро всіх людей – особисте, родинне, суспільне. Ці заповіді
закликають нас бути чесними людьми, щоб ми ніколи нічого не крали, не зазіхали
на чужу власність.
Не красти і чужого не жадати,
Щоб свого ближнього не ошукать,
Що не твоє – того не можна брати,
Що не твоє – ніколи не бери.
Чужим в житті ніхто не збагатився,
Своєю працею собі
добро твори.
За крадіж не один вже поплатився.
1 учениця. Восьма Божа Заповідь гласить: «Не свідчи ложно на ближнього свого». Вона
стоїть на сторожі не матеріальних, а духовних цінностей, таких, як: знання,
мудрість, слава, добре ім’я, моральна чистота. Господь дав нам дар мови, щоб ми
могли порозумітися з нашими ближніми. Ця Заповідь наказує нам завжди говорити
правду і попереджає проти всякого лихого слова чи свідчення, що могло пошкодити
ближньому, його доброму імені і славі. Не засуджуйте ближнього, особливо, коли це
неправда.
Не свідчи на ближнього свого ніколи ложно.
Говори правду у вічі, не кажи
Того, чого казати не можна.
Брехнею, люди кажуть, світ пройдеш,
Але назад не буде вже дороги.
Подумай добре перед тим, як йдеш,
Якщо підеш – навіки втратиш Бога.
Учитель. Надіюся, що всі ви знали Божі Заповіді. Тож намагайтеся жити духом віри і
любити ближніх, як самих себе. У нашому кошику я знайшла ще такі християнські
цінності як милосердя і доброта. Ще з часів давньоруських благодійність була в традиціях
нашого народу. Цілком природним і закономірним вважалося допомогти знедоленому,
нещасному, поділитися шматком хліба, дати притулок бездомному, захистити
старість і немічність, порятувати хворого чи каліку, заступитися за
беззахисного і скривдженого. Доброта і чуйність, співпереживання і
щиросердність, уміти розділити чужий біль, вчасно підтримати у важку хвилину,
розрадити в горі – це у характері нашого
народу. У нашому класі є діти інших національностей, які переїхали в Україну з
Вірменії, Інгушетії, Абхазії, Азербайджану. Наша держава прихистила їх,
допомогла влаштуватися на новому місці, діти ходять до школи, спілкуються українською мовою, але не забувають рідну.
Учениця. Я живу в Україні з народження. Наша віра майже не
відрізняється від християнської. Так само нас змалечку вчать бути милосердними,
поважати один одного, працювати, не
красти, не вбивати, поважати своїх батьків. Мене мама навчила молитися. Я вже
знаю молитви і молюся вдома. Але в храмі була один раз. (Сабіна
(вірменка) демонструє, як моляться в її сім’ї). Знаю багато звичаїв мого народу. Ось деякі з них:
- вірмени святкують Різдво і Водохреще одночасно — 6
січня. За Святою вечерею вони запалюють свічки, освячені в цей день у церкві.
Прийнято співати колядки, прославляючи ними Христа, що народився. Також цього
дня в церкві люди освячують воду, а коли приходять додому, то кидають в цю воду
якийсь предмет, загадавши бажання. Вважають, що ця вода виносить з дому все
горе, біди та нещастя.
Ще одним святом
вірменів є Матах — жертвопринесення. Головний його зміст — принесення дарів
Богу та створення милості бідним. Для жертвопринесення необхідно 2 компоненти:
жертовна тварина і сіль. Тварина обов'язково повинна бути чоловічої статі. Це
може бути баран, бик, півень чи голуб. М'ясо не повинно залишатись на наступний
день, тому коли заколюють бика, то м'ясо роздають в 40 домів, м'ясо барана — в
7 домів, півня — в 3. Якщо в жертву приноситься голуб — то його просто
випускають в небо. Сіль, що використовується при ритуалі, має бути освяченою в
церкві. У воді з сіллю вариться м'ясо тварини, принесеної в жертву.
Учитель. Діти, Сабіна розповіла про звичаї вірменів. А хто з вас може розповісти
про українські?
Учениця. Звичаї – це неписані закони,
якими керуються в найменших щоденних і найбільших всенаціональних справах, ті
найменші елементи, що об’єднують окремих людей в єдиний народ, в одну націю.
Звичаї, як і мова, виробилися протягом усього
довгого життя й розвитку кожного народу. Я знаю, що на Купала запалювали колесо і пускали його з гори, неодружені
юнаки і незаміжні дівчата стрибали через багаття, водили хороводи, плели вінки і пускали їх за течією річки.
Ця гра мала велике значення. Вважалося за честь «очиститися вогнем» —
тричі перескочити через багаття. Якщо юнак стрибнув вище за всіх, це провіщало
його сім'ї добрий урожай,
а якщо ступив ногою у вогонь, зачепив дрова — накличе біду. Якщо юнак з
дівчиною вдало разом перестрибнуть багаття — обов'язково одружаться і
проживуть вік в любові і злагоді. Уважно стежили за поведінкою вінків на воді.
Дівчата плели, як правило, два вінки — для себе і нареченого. На віночках
ставили запалені свічки і пускали за течією. Згасла свічка провіщала біду. Якщо
вінки пливли поруч — в цьому році молоді одружаться, якщо нарізно —
не судилося бути разом.
У ці дні дозволялася певна свобода поведінки, але торкалася вона
неодружених. Заміжні жінки збирали цілющі трави, які, за повір'ям, мали
чарівні властивості. Одружені чоловіки збиралися групами і ходили шукати квітку папороті, яка ніби допомагає знаходити скарби і може притягати
гроші. Вірили, що в ніч на Івана Купала з'являються представники «нечистої
сили»: біси, лісовики, відьми, вовкулаки, упирі.
Існувала безліч оберегів від них. Практикувався і звичай
спалення або утоплення в річці солом'яного опудала та обрядженого деревця
(Купали, Мари, Уляни), що символізувало відьму. Таким чином магічно знищувалася
вся нечиста сила.
Учениця. В усіх народів світу існує повір’я, що той, хто забув
звичаї своїх батьків, карається людьми і Богом. Він ходить по світі, як блудний
син, і ніде не може знайти собі притулку і спочинку, бо він загублений для свого народу. В українців є повір’я: від
тих батьків, які не додержують звичаїв, родяться діти, що стають вовкулаками.
Вовкулака - це завжди понурий, завжди чимось незадоволений чоловік; у день
Святого Юрія він перекидається вовком, бігає разом з іншими звірами по лісу й
має лише опасок на своїй довгій кудлатій шиї, а вдень зимового Миколи він знову
перекидається людиною. Вовкулака, бувши в людській подобі, до церкви не ходить,
з людьми не вітається і звичаїв людських не знає.
Учитель. Я думаю ніхто з вас не буде вовкулакою, адже ваші душі наповнені добротою,
милосердям, ніжністю, повагою та любов’ю, бо у них, я сподіваюся, є віра – найвищий стан в житті душі. Переповнення душі чимось
гарним, світлим – це пам’ять про
своїх предків, це любов до матері, до Вітчизни. Це те, чим багата душа. Бо без
духовних цінностей людина буде як механізм, що існує, а не живе.
Ваш однокласник (езід)
підготував розповідь про свою культуру.
Можливо, ви дещо знаєте про традиції езідів, бо Арф навчається з вами з 1 класу.
Учень. Езіди традиційно діляться на касти. Батько розповідав, що езідами є ті, хто народився від
обох батьків (від матері і батька),
які сповідують езідизм, діти із змішаних
браків езідами не вважаються, тобто
езідизм їм не передається спадково. Вища духовна каста — шейхи, де головуючий
баба-шейх - потомок шейха Ади, який керує богослужіннями в храмі в Лалеші. За ними - піри (священнослужителі), помічники шейхів
(факіри), збірники пожертвувань (кавали) і віщуни (кучаки). Вища духовна влада
належить миру (мир-шейхану). Головною
святинею езідів служить
храм при мавзолеї шейха Ади в
Лалеші.
Наша сім’я
дотримується традицій езідів. Моя старша сестра одружена з езідом за
домовленістю батьків. Наша релігія теж вимагає, щоб ми поважали один одного, не
крали, не вбивали, щиро працювали. Наш храм трішки відрізняється від ваших
церков. Але я думаю, що це не впливає на віру в Бога. І якщо молитва сказана
щиро, то вона допоможе. Мої батьки і я вважаємо, що у храмі душа очищається,
робиться світлою. Ось фото нашого храму. (3
слайд)
Учитель. У ваших виступах були дуже глибокі, філософські, цікаві думки, які йшли
від серця, вони були відверті й розумні. Кожен з вас із власного досвіду знає,
в чому полягають духовні цінності, але
ми не об’єднували свої думки в одне ціле. Давайте спробуємо
попрацювати в групах і з ваших суджень, що тільки-но прозвучали, створити
систему цінностей, якою, на вашу думку, повинна користуватись особистість,
духовна людина. (Йде робота у групах 10
хвилин. Два представники від кожної групи підходять до дошки і записують кожен
свою систему, вироблену міні-колективом. Йде пояснення, чому саме таку систему
цінностей обрала дана група).
Учитель. Тепер спробуємо об’єднати ваші думки і
запишемо одну загальну систему духовних цінностей. Що у вас вийшло?
1.
Віра в Бога.
2.
Життя за законами добра, краси.
3.
Гуманність до слабких, беззахисних.
4.
Життя в гармонії з собою, світом.
5.
Повага до держави і рідної мови.
6.
Пам’ять про своїх предків.
7.
Відповідальність за себе і навколишній світ.
Підсумок
заняття. Дайте, будь ласка, відповідь на таке запитання: яким
духовним цінностям ви надаєте перевагу. (Діти
відзначають: віру в Бога, життя в гармонії з собою і світом).
Я пропоную вам познайомитися із
християнським словничком. Чи всі слова зрозумілі для вас?( 4 слайд):
Біблія - книги Святого Письма, джерело християнської моралі.
Благодатна - сповнена благодаті божої; благодать - ласка Божа з Його дарами.
Благодать - у християнському віровченні - божественна милість, дарована людині.
Благословення - сходження Божої милості на людину від самого Бога або від людей, які діють за волею Бога.
Вдячність - усвідомлення та оцінка доброго вчинку іншої людини чи Бога стосовно себе і глибока шана та подяка за це.
- упевненість у чомусь, у здійсненні чого-небудь; визнання існування Бога.
Вірність - християнська чеснота людини, яка заслуговує на довір’я.
Гординя - занадто висока думка про себе та свої можливості й зневага до Бога і людей, пихатість.
Гріх - порушення релігійно-моральних догм, настанов і т. ін.; поганий, непристойний учинок, недолік, помилка, недогляд; непорядне, недобре, недозволене.
Гріховність - неправедність.
Добро - все, що виходить від Бога; благо; це все, що позитивно оцінюється Богом, що є важливим для людського життя, що дає можливість людині морально, розумово та духовно жити, зростати, бути щасливою, досягти гармонії і досконалості.
- ставлення до когось, що виникає на основі віри в чиюсь правоту, чесність, щирість.
Дух - внутрішній стан, моральна сила людини.
Духовність - усвідомлення і вдосконалення особи на шляху пізнання нею Добра, Істини, Краси.
- внутрішній психічний світ людини з її настроями, переживаннями та почуттями.
Егоїзм - життєвий принцип і моральна якість, що означає надання переваги власним інтересам.
- наука про мораль.
Євангеліє - Добра звістка, опис життя і вчення Ісуса Христа. Вміщує норми життя, які передав людям через своїх учнів Ісус Христос.
- вчинок, що характеризується відмовою від особистих прав, вигод.
Жертовність - здатність людини задля любові до Бога і ближнього віддати їм те, що є найдорожчим, найважливішим, без чого важко обійтися самому, навіть власне життя.
Заповідь - повчання морального характеру, дане людині Богом.
Зарозумілість - негативна риса характеру, що характеризує людину, яка поводиться гордовито, пихато, самовпевнено; зазнається, виявляючи зневагу до інших, вважаючи себе у чомусь вищим від інших.
- відсутність добра, виникає через порушення моралі, закону.
Любов - моральне почуття, що характеризується прийняттям і розумінням ближнього як неповторної унікальної та єдиної особистості, прагнення допомогти, готовність пробачити, співчувати.
Любов до ближнього - щире почуття прихильності до людини.
Мораль - правила, норми, принципи поведінки людей, що ґрунтуються на їх розумінні, усвідомленні та здатності розрізняти і вибирати добро чи зло у ставленні одне до одного, до суспільства, природи.
Мораль загальнолюдська - сукупність норм і правил, які визначають найважливіші цінності у житті, поведінку людей, їх ставлення одне до одного.
- дуже важливі норми і правила життя, які люди вважають добрими.
Мужність - якість характеру людини, в якій поєднується хоробрість, рішучість, витримка.
Ненависть - протилежність любові, почуття великої неприязні, ворожості до ближнього.
Непохитність - якість людини, яка проявляє стійкість, твердість у чомусь.
Особистість - людина як носій певного характеру, поведінки, культури.
Патріотизм - любов до Батьківщини, відданість своєму народові, готовність заради них на жертви і подвиги.
- почуття шани, прихильне ставлення до ближнього, що ґрунтується на визнанні гідності іншого, важливості його думок і дій.
Подвиг - героїчний вчинок, діяння, спрямоване на досягнення благородної і вкрай потрібної мети і справи.
Покірність - чеснота, що характеризує людину, яка не суперечить батькам і старшим, поступається у власних егоїстичних бажаннях; слухняність, смиренність.
Покликання - внутрішня потреба, схильність, здатність до певної справи, поклик, призначення.
Постуливість - добровільна відмова від чого-небудь на користь іншого або заради чогось.
Праведність - чеснота людини, яка виконує всі Божі настанови; прагне не грішити ні думкою, ні словами, ні вчинками.
Скромність - позитивна якість, властива людині, яка не любить підкреслювати свої заслуги, достоїнства тощо, хизуватися ними.
Смиренність - чеснота, що характеризує людину, яка вміє належним чином себе оцінити, але позбавлена гордовитості.
Совість - це моральна свідомість, моральне почуття в людині; внутрішнє усвідомлення добра і зла; тайник душі, в якому відгукується схвалення чи засудження кожного вчинку; почуття, яке спонукає до істини і добра.
Сором - один із проявів моральної самосвідомості особистості; моральне почуття, в якому людина осуджує свої дії, мотиви і моральні якості.
Спасіння - вільність від гріха та досягнення вищого блаженства.
Спокутування - духовне очищення від гріха.
Страждання - фізичні, душевні, духовні муки, які завдають болю людині.
Сумління - оцінка вчинків, застереження від злого, заклик до відповідальності за свої вчинки.
Християнська етика - наука про християнські моральні норми і цінності.
Чеснота - доброчесність, позитивна моральна якість людини.
Щедрість - чеснота не скупої і незажерливої людини, яка охоче ділиться своїм майном, коштами або чимось іншим, у разі необхідності не шкодує витрачати що-небудь своє.
Благодатна - сповнена благодаті божої; благодать - ласка Божа з Його дарами.
Благодать - у християнському віровченні - божественна милість, дарована людині.
Благословення - сходження Божої милості на людину від самого Бога або від людей, які діють за волею Бога.
Вдячність - усвідомлення та оцінка доброго вчинку іншої людини чи Бога стосовно себе і глибока шана та подяка за це.
- упевненість у чомусь, у здійсненні чого-небудь; визнання існування Бога.
Вірність - християнська чеснота людини, яка заслуговує на довір’я.
Гординя - занадто висока думка про себе та свої можливості й зневага до Бога і людей, пихатість.
Гріх - порушення релігійно-моральних догм, настанов і т. ін.; поганий, непристойний учинок, недолік, помилка, недогляд; непорядне, недобре, недозволене.
Гріховність - неправедність.
Добро - все, що виходить від Бога; благо; це все, що позитивно оцінюється Богом, що є важливим для людського життя, що дає можливість людині морально, розумово та духовно жити, зростати, бути щасливою, досягти гармонії і досконалості.
- ставлення до когось, що виникає на основі віри в чиюсь правоту, чесність, щирість.
Дух - внутрішній стан, моральна сила людини.
Духовність - усвідомлення і вдосконалення особи на шляху пізнання нею Добра, Істини, Краси.
- внутрішній психічний світ людини з її настроями, переживаннями та почуттями.
Егоїзм - життєвий принцип і моральна якість, що означає надання переваги власним інтересам.
- наука про мораль.
Євангеліє - Добра звістка, опис життя і вчення Ісуса Христа. Вміщує норми життя, які передав людям через своїх учнів Ісус Христос.
- вчинок, що характеризується відмовою від особистих прав, вигод.
Жертовність - здатність людини задля любові до Бога і ближнього віддати їм те, що є найдорожчим, найважливішим, без чого важко обійтися самому, навіть власне життя.
Заповідь - повчання морального характеру, дане людині Богом.
Зарозумілість - негативна риса характеру, що характеризує людину, яка поводиться гордовито, пихато, самовпевнено; зазнається, виявляючи зневагу до інших, вважаючи себе у чомусь вищим від інших.
- відсутність добра, виникає через порушення моралі, закону.
Любов - моральне почуття, що характеризується прийняттям і розумінням ближнього як неповторної унікальної та єдиної особистості, прагнення допомогти, готовність пробачити, співчувати.
Любов до ближнього - щире почуття прихильності до людини.
Мораль - правила, норми, принципи поведінки людей, що ґрунтуються на їх розумінні, усвідомленні та здатності розрізняти і вибирати добро чи зло у ставленні одне до одного, до суспільства, природи.
Мораль загальнолюдська - сукупність норм і правил, які визначають найважливіші цінності у житті, поведінку людей, їх ставлення одне до одного.
- дуже важливі норми і правила життя, які люди вважають добрими.
Мужність - якість характеру людини, в якій поєднується хоробрість, рішучість, витримка.
Ненависть - протилежність любові, почуття великої неприязні, ворожості до ближнього.
Непохитність - якість людини, яка проявляє стійкість, твердість у чомусь.
Особистість - людина як носій певного характеру, поведінки, культури.
Патріотизм - любов до Батьківщини, відданість своєму народові, готовність заради них на жертви і подвиги.
- почуття шани, прихильне ставлення до ближнього, що ґрунтується на визнанні гідності іншого, важливості його думок і дій.
Подвиг - героїчний вчинок, діяння, спрямоване на досягнення благородної і вкрай потрібної мети і справи.
Покірність - чеснота, що характеризує людину, яка не суперечить батькам і старшим, поступається у власних егоїстичних бажаннях; слухняність, смиренність.
Покликання - внутрішня потреба, схильність, здатність до певної справи, поклик, призначення.
Постуливість - добровільна відмова від чого-небудь на користь іншого або заради чогось.
Праведність - чеснота людини, яка виконує всі Божі настанови; прагне не грішити ні думкою, ні словами, ні вчинками.
Скромність - позитивна якість, властива людині, яка не любить підкреслювати свої заслуги, достоїнства тощо, хизуватися ними.
Смиренність - чеснота, що характеризує людину, яка вміє належним чином себе оцінити, але позбавлена гордовитості.
Совість - це моральна свідомість, моральне почуття в людині; внутрішнє усвідомлення добра і зла; тайник душі, в якому відгукується схвалення чи засудження кожного вчинку; почуття, яке спонукає до істини і добра.
Сором - один із проявів моральної самосвідомості особистості; моральне почуття, в якому людина осуджує свої дії, мотиви і моральні якості.
Спасіння - вільність від гріха та досягнення вищого блаженства.
Спокутування - духовне очищення від гріха.
Страждання - фізичні, душевні, духовні муки, які завдають болю людині.
Сумління - оцінка вчинків, застереження від злого, заклик до відповідальності за свої вчинки.
Християнська етика - наука про християнські моральні норми і цінності.
Чеснота - доброчесність, позитивна моральна якість людини.
Щедрість - чеснота не скупої і незажерливої людини, яка охоче ділиться своїм майном, коштами або чимось іншим, у разі необхідності не шкодує витрачати що-небудь своє.
Учитель. Людина – могутній атлант, на плечах якого
лежить світостворіння. Від того, якою виросте дитина, залежить, яким буде її
життя країни.
Бути
справжньою людиною – це означає бути доброю, щедрою, милосердною, інтелігентною, вихованою, гідною того, щоб жити на планеті Земля, і пожити це
життя так, щоб не було соромно за прожиті роки, прожити з гідністю.
Духовні,
моральні релігійні цінності – основа суспільства, його живе коріння. Якщо вони
є, якщо вони наповнюють душі людей – ніякі кризи не страшні, люди можуть
впевнено дивитися у майбутнє. Неможливо подолати соціально-економічну кризу
доти, доки не знайдемо спасіння від спустошення в умовах і серцях. Економіка і
політика вторинні відносно культури, духовності та моралі. Спочатку потрібно
відродити і сформувати національну культуру, »дух народу», а потім уже на
основі цього розвивати економіку.
ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА
1.
Бетко І. Біблійні сюжети і мотиви в українській поезії к. ХІХ – поч. ХХ століть
// Українська мова і література в школі. – 1991. – № 10. – С. 64–70.
2.
Біблія в переказі для дітей. Старий і новий завіт. – 3-є вид., перегл. і
удоскон. – К.: Українське біблійне товариство, 2003.
3.
Білоусова Н. Біблійні сюжети у світовій художній культурі // Зарубіжна література.
– 2003. -№1. – С 7-11.
4.
Ващенко Г.Г. Виховний ідеал / Ващенко Г.Г. – Полтава : Прапор, 1994.
5.
Головащенко С.І. Історія християнства: Курс лекцій : Навчальний посібник. - К.
: Либідь, 1999. – 352 с.
6.
До джерел духовності: методичні рекомендації та розробки уроків / ред. кол. –
Кіровоград: КОІППО, 2008. – 78 с.
7.
Жосан О.Е. Моральне виховання на християнських засадах і сучасна школа /
Християнська мораль і виховна робота в школі (збірка статей). – Кіровоград: Земська
школа, 1998. – С. 27-49.
8.
Закон Божий / ред. кол. [уклад. за кн. Серафима Слободського]. – Св.-Успенська
Почаївська Лавра, 2004. – 730 с.
Немає коментарів:
Дописати коментар